10 råd til SoMe strategi

Bruger du sociale medier som aktive medier i din markedsføring? Det gør de fleste virksomheder, men mange har ikke taget et bevidst valg omkring deres strategi og får alt for lidt ud af arbejdet med at holde kanalerne opdateret.

Hvis du bruger, eller tænker på at bruge, de sociale medier i din markedsføring, så har jeg samlet 10 gode råd, så du kan komme i gang med at lave en realistisk SoMe strategi og få maksimum ud af din indsats og tid.

  1. Hvorfor? Hvad?
    Stil først dig selv spørgsmålene: ”Hvorfor du skal være på de sociale medier?”, ”Hvad er dit formål med at være på de sociale medier?”, ”Hvad vil du opnå”?

  2. Beslut dig for, hvilke medier du vil bruge – hvor er din målgruppe tilstede?
    Der er ingen grund til at tage dem alle. Det er bedre at vælge der, hvor du møder din målgruppe og gå ”all-in” i stedet for at spille på for mange heste.

  3. Hvad vil din målgruppe gerne høre om? Hvordan hjælper dit produkt din målgruppe?
    Skab værdi til din målgruppe, hjælp dem på vej i deres virke.

  4. Hyppighed: Planlæg dine udgivelser. Hvor ofte vil du publicere?
    Dette er en hårfin balance i fht. din målgruppe. For ofte kan få dem til at vælge dig fra, men få lidt kan også få dem til at vælge dig fra. Der er ingen retningslinjer for, hvad er for meget og hvad er for lidt – det afhænger af dit forretningsområde og målgruppe. Men hvad er realistisk for dig selv? Medtag også denne faktor i din strategi.

  5. Tid på dagen/ugen. Hvornår tjekker din målgruppe de sociale medier?
    Det er ikke alle opslag, der egner sig bedst til fredag eftermiddag, hvor andre bestemt rammer flest fredag eftermiddag. Benyt dig af planlæg funktionen, som mange af de sociale medier har.

  6. Hvad virker? Hvilken type opslag virker på din målgruppe?
    Tekst? Billeder? Video? Live video? Infografik? Variere typen af opslag, men vær bevidst om, hvad der virker på din målgruppe. Kan du bruge andre virkemidler som humor og faktabokse?

  7. Interagere
    Gå i dialog med dit publikum – svar dem, spørg dem – lyt til dem!

  8. Hold øje!
    Når du har lavet opslag, så hold øje med dem for at lære. Der findes redskaber til både planlægning og monitoring, men du kan også bruge et simpelt excel ark til at føre logbog over dine opslag, finde ud af, hvad der trak opmærksomhed og opsætte mål (KPI). Effekten af sociale medier kan være svært at måle, men med skarpe KPI og tal fra dit excel ark, så kan du over tid få en indikation af return on investment (ROI).

  9. Vær vedholden – og ha’ tålmodighed.
    Tænk på de sociale medier som et sted, hvor du skal gøre dig fortjent til opmærksomhed. Du skal opbygge dit brand og din troværdighed.

  10. Evaluere og tilpasse.
    Husk at evaluere din SoMe strategi løbende – og tilpasse den for markedet og din virksomhed ændrer sig hele tiden.