kom igang med online marketing

Nyttige tips

Marketing flip

billede med rødt spørgsmålstegn

Jeg lyttede forleden dag til en podcast med Stephen Spencer og Seith Godin, som talte om det store marketing-flip. Som marketingsperson er det ikke nyt for mig. Jeg har længe arbejdet med Inbound online marketing vs. Outbound marketing, men for mange virksomhedsejere er det stadig en ændring i tankegangen. Seith Godin kalder det et marketing flip.

Hvad er inbound marketing

Tidligere skød man med spredehagl. Et eksempel: En revisor fik lavet en flot annonce og sat på bybussen, som kørte rundt hele dagen i hele byen. Der var mange, der så budskabet, og kun en lille procentdel, som rent faktisk havde brug for en revisor. I dag kan vi målrette vores annoncer online til dem, der aktivt søger efter en revisor, Vi skal trække kunderne til ved at vise, at vi kan dét, de har behov for. I marketing kalder vi det også Inbound  vs outbound. 

inbound vs outbound marketing

Gennem brugerorienteret produktudvikling, content marketing kan vi fortælle: ”Se jeg har lagt mærke til dig, og jeg tror, jeg kan tilbyde dig, hvad du har brug for” i stedet for den gamle sætning:  ”Se her, jeg vil have dig til at købe, hvad jeg udbyder”.

Som virksomhed er de vigtigste spørgsmål ikke:

  • Er mine priser lave nok
  • Er mine produkter pålidelige/gode nok
  • Tilbyder jeg nok services
  • Er jeg på de rette sociale kanaler
  • Er hjemmesiden god nok
  • Lover jeg nok

Det vigtigste spørgsmål i markedsføringen til potentielle kunder, som ikke tidligere har købt hos dig, er: ”Har de nok tillid til mig, til at tro på, hvad jeg lover?”

Uden dette har du ingenting!

Opbyg tillid gennem de gode historier, gennem det arbejde, du laver eller har lavet, lad din hjemmeside vise, hvad du kan (og ikke mere end det!), lav indhold, som giver værdi til modtagerne (din målgruppe) og skab dialog med din målgruppe. 

I forhold til de sociale medier, så skal du ikke tænke salg, men skabe salget over tid ved at:

  1. Være synlig
  2. Være ”likeable”
  3. Opbygge tillid gennem fagligt indhold
  4. Etablere relationer gennem dialog

Marketing flip er ikke nyt, men det er stadig ikke ”grounded” – og kræver igen og igen en påmindelse om, at marketing har rykket sig og kan gøres bedre og anderledes med de mange online muligheder, der er.